Spirit Coffee

Spirit Coffee2019-11-11T22:25:05+01:00

Project Description

Chcesz, aby Twoja parafia odżyła? Marzysz o kawiarence, która tętniłaby życiem? Masz energię i zapał do tworzenia? Ten projekt jest dla Ciebie! Ważne jest abyś miał w sobie pasję, chęć stworzenia czegoś wyjątkowego. 

Dajemy możliwość przejścia wszystkich etapów budowania i tworzenia takiego miejsca – od aspektów duchowych po rzeczy materialne. Bardzo zależy nam, aby wszystkie kolory tęczy, będące u podstaw duchowości jedności, niosły ze sobą różne przestrzenie życia wspólnotowego i aby przekładało się to na dobre działanie kawiarenki.

      • ☕Czerwony to Wrażliwość na osoby najbardziej potrzebujące. Nigdy nikogo nie odrzucamy, nawet osoby żebrzącej i staramy się zwracać uwagę na niepełnosprawność. Kawiarenka może służyć również do integracji takich osób.
         
      • ☕Pomarańczowy to Ewangelizacja. Budujemy więzi, obdarzamy ludzi radością, dobrocią, otwartością serca i  cierpliwie czekamy  na reakcję drugiej strony. Prędzej czy później pada pytanie: Co w Tobie jest takiego, że Ty zawsze jesteś taki uśmiechnięty i dlaczego tak się dzieje? I wtedy mamy możliwość opowiedzieć o tym, jak spotkaliśmy Chrystusa na swojej drodze.
         
      • ☕Żółty to Duchowość. Systematyczne uczestnictwo we Mszy świętej, pozwala nam spotykać się najbliżej z Bogiem jak tylko się da – przez Eucharystię. Zaś karmienie się Słowem Bożym jest rozwijaniem z Nim osobistej relacji.
         
      • ☕Zielony to Zdrowie. Nie tylko nasze, ale całego dzieła. Jest to powiązane z tym co i w jaki sposób spożywamy. Zależy nam, aby ciasta, produkty, kawa były najwyższej jakości – często robione w zaciszu domu, z miłością, przez osoby wspomagające dzieło.
         
      • ☕Niebieski jest to Piękno wnętrza. Od początku skupiamy się na tym, aby architekt mógł zaprojektować przestrzeń tak, aby każdy się w niej dobrze czuł – jak w ciepłym, kochającym domu.
         
      • ☕Indygo zawiera w sobie mądrość, a zarazem profesjonalność. Tu mieści się wszystko związane z organizacją kawiarenki. Przede wszystkim – świetna organizacja osób zaangażowanych w dzieło. Wiąże się to z wydzielaniem konkretnych dyżurów, zadań, które każda grupa ma wykonać w odpowiednim momencie i miejscu, z rozliczaniem finansów, z przejrzystością wszystkich działań i dbaniem o relacje.
         
      • ☕Fioletowy to Komunikacja. Musimy zadbać o to, aby pomiędzy nami była relacja dobroci i otwartości. Dbamy o komunikację wewnętrzną – problemy rozwiązujemy w rozmowach indywidualnych. Na zewnątrz działamy tak, aby wszyscy wiedzieli, co kawiarenka ma do zaoferowania.

Jak powstała pierwsza kawiarenka Spirit Coffee?

Fundacja Drachma została stworzona, aby dać, przede wszystkim młodym ludziom, możliwości kształtowania się i rozwoju. Wspieramy ich na płaszczyźnie społecznej i duchowej. Pomagamy budować ich świadomość kulturalną, wolontaryjną, jak i osobistą. Rozwijamy ich pasje i wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka. Pewnego dnia, zabrakło nam jednak miejsca,  mogącego skupiać tych ludzi, w którym mogliby poczuć się jak w „domu”. Przestrzeni, łatwo dostępnej dla wszystkich i odpowiadającej na potrzeby ogółu. I tak powstała Kawiarenka pod zielonych rowerem w Ustroniu.

Kto pierwszy z niej korzystał?

Przestrzeń ta spełniła swoją rolę w sposób nadzwyczajny. Było miejscem spotkania podczas całych Światowych Dni Młodzieży. Najpierw gościliśmy Włochów z okręgu Bari i Altamury, a potem nocowali u nas Hiszpanie i Włosi z parafii w Mondragone z diecezji Sessa Aurunca.

Kawiarenka stała się miejscem, w którym każdy z naszych zagranicznych przyjaciół chciał przebywać. Rozmawialiśmy tam do późnych godzin nocnych. Podawaliśmy wyśmienitą kawę oraz domowe wypieki. Ten mocny, dobry start dał dużą siłę młodym, którzy zobaczyli sens w konkretnym działaniu Spirit Coffee. Z jednej strony – duchowe doświadczenie spotkania i dzielenie się Ewangelią, a z drugiej – profesjonalizm w robieniu kawy. Do tego piękne wnętrze z niezwykłym designem skłaniającym do refleksji. Każdy czuł się w nim dobrze.

Na ścianie zawisł rower, który jest symbolem dwóch kół. Zaznacza charakter duchowy, a z drugiej profesjonalizm w działaniu – sztukę parzenia kawy oraz obsługę klienta na najwyższym poziomie.

Jakie są cele kawiarenki?

Zaczęliśmy zdawać sobie sprawę z tego, że kawiarenka przy parafii ma swoje szczególne cele. Główny i najważniejszy to głoszenie Ewangelii. Zobaczyliśmy, że ono nie musi opierać się tylko na mówieniu o Bogu. Uwidacznia się w relacjach miłości, służby drugiemu człowiekowi, w którym widzimy Chrystusa. Naszym mottem stało się Słowo Boże: Cokolwiek uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili. (Mt 25,40)

Doświadczyliśmy formacji duchowej, w której zobaczyliśmy Jezusa w drugim człowieku. Chcieliśmy służyć mu tak jak On służył swoim uczniom podczas ostatniej wieczerzy. Zanim usiadł z nimi do stołu, najpierw umywał im nogi. To doświadczenie duchowe i społeczne, czyli służba na rzecz wspólnoty, przyświecało nam od samego początku powstania Kawiarenki. Bardzo zależy nam, aby wszystkie kolory tęczy, będące u podstaw duchowości jedności, niosły ze sobą różne wartości w przestrzeni życia wspólnotowego.

Co dalej?

Wiele Parafii zwracało się do nas z pytaniem: jak zrobiliście tak świetnie funkcjonującą kawiarenkę? Z odpowiedzi na nie zrodził się projekt Spirit Coffee – otwierający się na wszystkich, którzy będą chcieli stworzyć takie miejsce u siebie w mieście.  Jest to myśl, która z jednej strony jest ideą, a z drugiej praktycznym urzeczywistnieniem działalności kawiarenki przyparafialnej.

W jaki sposób stworzyć kawiarenkę, która będzie świetnie funkcjonowała zarówno jako duchowa przestrzeń parafii, a zarazem profesjonalny lokal na najwyższym poziomie?

Od czego zacząć?

Jeśli masz:

  • pasję tworzenia – wypływającą z duchowości łączącej miłość do Boga i ludzi;
  • grupę przyjaciół – szczerych i otwartych na nowe działania, chcących być razem, budować zgrany zespół;
  • pragnienie zbudowania przyparafialnej kawiarenki,

zobacz, co powinieneś zrobić dalej!

Spirit Coffee krok po kroku

1. Odszukajcie duchowego przywódcę waszej parafii i przedstawcie mu pomysł

Jeśli nie wiecie, kto to jest, zapytajcie księdza proboszcza. Opowiedzcie o celach i założeniach projektu.

Jak to wygląda od strony prawnej?

Ksiądz proboszcz musi wyrazić zgodę na to, aby kawiarenka powstała w danym miejscu. Możecie to zrobić na dwa sposoby:

  • spontanicznie – jako wyznaczone miejsce, rozliczane z wolnych datków;
  • formalnie – osadzenie jej we wszystkich ramach prawnej działalności (rejestracja w urzędzie gminy, zdobycie regonu i nipu, przejście przez wszystkie etapy związane z działalnością gospodarczą)

2. Znajdźcie miejsce, gdzie mogłaby mieścić się kawiarenka

3. Poszukajcie sprzymierzeńców, współpracowników

To osoby, które będą wspierały was na każdym etapie. Najlepiej jeśli są to profesjonaliści w swojej dziedzinie: ekonomicznej, projektowej, architektonicznej, technicznej, prawnej, biznesowej itd…

4. Zorganizujcie spotkanie i zaproście ich na nie

Przedstawcie im swoją pasję i zapoznajcie z projektem. Pokażcie im Wasz entuzjazm i nastawienie.

5. Znajdźcie sponsorów, przedstawcie im pomysł

Są nimi ludzie, którzy będą mogli wesprzeć Was materialnie lub usługowo w tym dziele.

6. Zbudujcie zespół baristów

W tym punkcie zgłaszacie się do nas, a my zapewniamy profesjonalne szkolenie każdego pracownika.

7. Pamiętajcie o duchowości

Modlitwa za dzieło jest bardzo ważna na każdym etapie jego powstawania, nie zapominajcie o niej.

8. Przystąpcie do realizacji projektu

Zaangażujcie wszystkich do pracy. Podzielcie się zadaniami

9. Skontaktujcie się z Fundacją Drachma

Na tym etapie nasi pracownicy i wolontariusze przyjeżdżają do Was, aby sprawdzić czy kawiarenka jest zgodna z założeniami Spirit Coffee.

10. Wypromujcie nowe miejsce

Użyjcie wszelkich form reklamy w lokalnej społeczności, aby poinformować o otwarciu i działaniu kawiarenki. Możecie ogłosić to na niedzielnej Mszy, przez media społecznościowe, stronę internetową parafii, ulotki, plakaty itd.

Promocję warto dostosować do miejsca, w którym kawiarenka się znajduje. Zastanówcie się, do kogo chcecie trafić i jaka forma przekazu będzie odpowiednia dla tej grupy odbiorców.

11. Urządźcie wielkie otwarcie kawiarenki!